søndag 30. oktober 2011

ekte safran

ja det er en av herlighetene min mann tok med seg hjem fra ferien .... jeg har fast en stående bestilling på det nemlig , så det skal nok bli ekte lussekatter i Babsys hjem i år som alle andre årene :))

Safran består av sporene i blomsten til safran krokusen , som samles inn for hånd, tørkes og males. Det skal over 70.000 krokus blomster til for å produsere en kilo safran. Safran høstes for hånd i løpet av to intensive uker i månedskiftet oktober/november. Derfor er dette et av de mest kostbare krydderne som finnes... meg fortalt !!

 100 % naturlig safran , hmm, men si meg ...hva annet en lussekatter skal man bruke safran til ?? det er jo liksom verdens dyreste krydder så noen annet en bare lussekatter må da være og finne vil jeg tro ??



 


Safran setter en ekstra spiss på smaken i mange matretter og gir også en flott, gul farge. Det finnes ingen kunstig erstatning for smaken av safran. Fargen som krydderet gir, er enkel å imitere (gurkemeie er et billig krydder som gir lignende gulfarge), men smaken får du kun ved å bruke ekte safran.

 men skal jeg være helt ærlig så kjenner jeg ikke noe særlig til denne deilige smaken jeg ...hmm ..rart ....  men fin gulfarge det gir den :)))



Ønsker deg og dine en fortreffelig flott dag i dag :o)

Klem fra Babsy


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts with Thumbnails