lørdag 13. februar 2010



Hei sann, ja da var det bare en dag igjen til vi skal feire både Morsdag og Valentines day,
 og ikke mindre en det, ja så feirer vi jammen meg fastelavnen i morgen også.
Jeg kan forresten ikke huske og ha feiret alle de tre på en dag før jeg ... hmm ... kan du ??


Synes det var litt artig med alle dagene på en gang jeg,
men det store spørsmålet blir jo da : hva skal man servere liksom ??
Morsdags marsipan kake ?? valentinsdag kake eller fastelavnsboller ??

Tror det blir fastelavnsboller og Valentines jordbær kake her -
det er vel det som er den store favoritten her i huset tenker jeg.

I denne anledning så ville altså jeg dele to gode oppskrifter med dere i dag, håper dere liker dem :o)

Fastelavnsboller med kremfyll
Blir ca 10 boller

3,5 dl melk
100 gr smør
50 gr gjær
1 liter hvetemel
1 dl sukker
0,5 ts salt
1 ts malt kardemomme

Kremfyll:
3 dl kremfløte
1 ss sukker
0,5 ts vaniljesukker

Smelt smøret i en kjele, og hell melken oppi. La melkeblandingen bli fingervarm.
Smuldre gjæren i en bolle, og bland den med litt av melkeblandingen.
Hell i resten av væsken sammen med sukker, salt og krydder.
Ha i hvetemelet, og kna deigen til den blir blank og smidig. La den heve til dobbelt størrelse.
Ha deigen over på en melet overflate, del den i 10 like store emner og trill boller.
Bollene etterheves straks på et lunt sted og stekes midt i ovnen ved 200 grader i ca. 7-15 minutter.
Avkjøl bollene før de fylles med vispet krem.

Kremfyll:
Ha sukker og vaniljesukker i fløten, og pisk til krem. Den skal være litt fast, men ikke kornet.
Skjær toppen av bollene og legg på kremet. Legg på lokket og dryss over et tynt lag med melis





Valentinsdag kake eller Morsdagskake

Ingredienser:
5 egg
150 g sukker
150 g hvetemel
1 ts bakepulver


Fyll:
7 1/2 dl kremfløte
1 pk jordbær
2 bananer
2 ts sukker
1 pk jordbærgele


Framgangsmåte:
Sett stekeovnen på 170 grader.

Visp tempererte egg og sukker til stiv eggedosis. Sikt mel og bakepulver og bland alt forsiktig med en slikkepott. Hell røren i smurt form og stek kaken i ca. 35 minutter.
Tegn et hjerte på en papplate og skjær etter det.Ta vare på de sukkerbrødstykkene som blir til overs,
de kan du bruke sammen med fyllet for å heve kaken og få fin fasong på den.

Framgangsmåte Fyll :
Kok gele etter anvisning på pakken. La den bli kald.
Del sukkerbødet i to eller tre lag.Skrell banan og kiwi og skjær i skiver.
Fyll kaken med krem, banan og kiwi.Så legges et lag med krem oppå kaken
sammen med jordbærskiver som legges tett i tett slik at de dekker hele overflaten.

Pensle geleen over bærene før den stivner.

Pass på at geleen ikke er for varm når du tar den på, da smelter kremen.Pass på at alle bærene blir dekket.

Tips: Dynk gjerne sukkerbrødbunnen i eplemost eller appelsinjuice og husk å være sjenerøs med krem, frukt- og bærfyll. Hvis du ønsker, kan du godt bruke mer frukt og bær en oppgitt og erstatte fløte med vaniljekrem



 En litt rar historie.
Så vet du, så hadde jeg en liten artig historie jeg ville dele med dere her ..well artig og artig...
vi synes hvert fall at den ble det til sist, og vi ler av den  den dag i dag ja ...
Det hadde seg slik at jeg for noen år siden fikk tlf fra min svoger om et dødsbo som var åpnet samme dagen her utenfor Husnes, langt oppi dalene stod det da et gammelt gammelt hus, ikke viste jeg at det fantes hus oppi de engang, men som sagt det gjorde det jo.  jeg klarte og kjøre "himmelstigen" helt opp og fant til slutt boligen og der var det forksomt skal jeg si deg, skulle tro hele bygda var på utkikk etter gamle skatter.

Det var bare og gå rundt og titte og auksjonen skulle være litt senere på dagen, jeg fant masse fint men det som pirret meg var dette nattbordet som sto så fint for seg selv, jeg kontaktet eieren og joda det kunne jeg bare ta for et par lapper med en gang, for det skulle ikke auksjoneres bort. Jeg tok det under armen sammen med utrolig mye annet som jeg kan blogge en annen gang, og for hjem og var strålende fornlyde.

Så ser du ...så ....  jeg satte bordet på badet for jeg ville skure det skikkelig med grønnsåpe for jeg klargjorde det for evt. maling mm. løftet av den flotte marmorplaten som ligger over det
og begynte og vaske den ... og der ser du ... hjertet mitt hoppet over noen slag der nemmelig....
hva står det på dette bordet da, det står noe der, jeg tørker det og begynner og lese det som står der


Ohhh my ... dåne klask i gulvet !!!
Det er faktisk en gravstein som er platen til dette bordet en ekte gravstein,
og den er tung som bly så det er nok ren marmor den er laget av.

Og gammel er den også ... som en ser av datoene !!

Fikk nesten hjertefeil da jeg oppdaget det, så begynte jeg og tenke på den andre mannen som kjøpte det andre nattbordet.... er det muligens konen sin stein som ligger på det da.... fikk helt frysninger....
jeg kontakter den andre mannen og neida - der var det ikke noe på marmorplaten ... heldigvis.

jeg ble så fortjamset jeg at jeg ringte min mor og spurte om hun ville ha det for dette ble for mye for meg ja... man kan da ikke ha en gravstein til dekor i hjemmet sitt eller hva ??

Nå står den fint på badet til min mor og etter som hun forteller
 så har det altså ikke spøkt noe særlig for henne enda...

Slik ser bordet ut der det står i dag
- og oppå det har min mor et trollgammelt vaskefat og mugge og potte til,
hun mener det stammer fra Rundtom 1900 - 1930 tallet.




Nydelig flott , det er nesten ikke et eneste merke i det så det er utrolig godt bevart.



Det stammer fra Egersund fayance fabrikk



Hun har også dette flotte gamle fatet fra margarinfabrikken i Stavanger,
er det ikke flott vel ???  Skulle ønske at vi en dag dukket over flere slike gamle skatter egentlig...
jeg spør jo jeg, kanskje at du har et du vil kvitte deg med/selge  ??


Tant mon ami - à prendre soin de soi


2 kommentarer:

  1. Iiikkkk det var gjenbruk det....nesten litt skummelt...men slik har de sikkert ikke tenkt, de har nok bare tenkt at den marmor "platen" må vi bruke....

    SvarSlett
  2. Hei! :) Så hyggelig at du var innom bloggen min! Godt at det er flere som liker hvitt, vi er jo mange etterhvert, hihi ;) det er jo så delikat og lyst, man blir glad av det. Håper du hadde en flott dag i går og at du har en god mandag. Klem fra Katrine

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails