fredag 12. februar 2010

gamle salmebøker og bibler



Disse gamle salmebøkene er jeg blitt så utrolig glad i, de har en aldeles nydelig gammeldags skrift,
og så er de så utrolig nydelig dekorerte på utsiden noen av dem.
Jeg har egentlig store planer om og legge noen av sidene inn på dataen min,
og skanne inn og lage forskjellige dekorasjoner og mulig også noen strykemerker av dem.

Jeg fikk tak i disse gamle bøkene på et dødsbo jeg var innom her for noen år siden,
måtte noen saftige budrunder til før jeg fikk tak i dem da men jeg ga meg ikke,
 og tilslutt seiret jeg på budene og kunne jeg gå lykkelig derifra med de nydelige gamle bøkene.
Eieren av bøkene heter vist for A. A Skeie og denne som det er bilde av under her er datert til 1869.


 
Se hvor nydelige de er, den ene i sort fløyel ble jo fort favoritten min da,
nydelige forgylte kors på fremsiden av dem og det samme i rammene rundt kanten på bøkene.





og lukningen på sidene har selvsagt i den samme fine forgylte dekoren.



Den ene salmeboken her er datert til 1872, så de begynner og bli noen år gamle etter hvert,
Det er jo litt spesielt og ha slikt i eie synes jeg, bøker som har tilhørt noen helt fremmede personer...
Grubler ofte på hvilke sorger og gleder som sitter mellom permene på disse bøkene.
 



Denne bibelen står det ikke årstall på men etter skriften og bedømme er den nok enda eldre en de overstående ja, denne skal jeg garantert skanne og lage noe fint ut av den nydelige skriften.




Ja og på det samme dødsboet fikk jeg tak i denne gamle og utrolig flotte stellekommoden her,
nydelig flott, men dessverre knakk den øverste delen da min datter hadde den hjemme hos seg .
 - ja ja slikt kan hende ... men uansett ... jeg var ikke så glad i den mørke fargen den hadde,
 så i forgårs fikk jeg det for meg at den skulle bli hvit... - løp og kjøp mere maling Babsy !!!
Dermed kastet jeg meg over grønnsåpevasking og pussing og maling og i det hele tatt ..
 
 



Resultatet ble denne nydelig hvite kommoden som nå fikk plassen inne på det ene badet her.
Inntil videre står denne blomsten plassert oppå der ja, men planen min nå er et fint stort sølvbrett,
 med stearinlys og en gammel salmebok oppå, tror det vil gjøre seg enda mer oppe den.


Nydelig flotte detaljer i kantene på den, joda synd at overdelen knakk av da men ... pytt sann....



Ja jeg har virkelig fått det for meg nå - male male og enda mer male....
hadde jo fått tak i et gammel spisebord for en tid tilbake som også ble malt hvitt ;o)








men jeg hadde ikke "riktige" stoler til, men i går var mannen min på besøk hos en venn,
som da selvsagt hadde akkurat de stolene som jeg ville ha til bordet mitt !!!
Jeg var ikke sen om og spør mannen om og be kameraten sin om og bytte med meg,
og joda det ville han for han synes disse var så gamle og mine var jo nyere og i svart skinn !!

HELDIGE MEG  - trall lalla laaaaa .....

Før bildet - Stolene er egentlig helt grusomme så det er jo rart at en egentlig kan se potensialet i dem.

 
 
Putene og det grusomme beige trekket hadde nok ikke sett vann og klut på 100 år, men pyttsann ...
Det var ikke akkurat de jeg falt for da, det var nok designen på stolene som ble avgjørende for meg.




Full fart på meg vet du, her skal det skures med grønnsåpe og så skal det byttes trekk
 og selvsagt skal de males hvite....   og hvordan det går får du se i morgen når de har tørket.



setene har jeg forresten allerede trukket om og kan si så mye at de blir isblått og hvitt.
hmm, ok ... et lite snikbilde skal du heller få se da , men resten må vente til i morgen ;o)



Så ....
den neste planen min er nok soverommet !!....
skulle gjerne gjort noen forandringer der inne også etter hvert... men hva , hmm ...

Gode tips og inspirasjon finner jeg overalt på internett,
men det gjør jo egentlig det hele bare enda verre det, når jeg skal velge meg ut noe jeg vil like ...
sukk .... overinspirert... er det noe som heter det mon tro ?? hvertfall er det det jeg er blitt nå ja...












Nydelige inspirasjonsbilder fra Carolynwestbrookhome




Tant mon ami - à prendre soin de soi





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts with Thumbnails