lørdag 1. januar 2011

smalahåve

 ja det er tradisjons mat hjemme hos oss  i romjulen og mine håpefulle er vokst opp med dette og elsker denne retten .....  selv om hodet faktisk ser litt grotesk ut der det ligger  og smiler på fatet ....  

smalahåve med kokte poteter og kålrabistappe til ...nammiiii ..... 


Siste søndag i advent, går store deler av Vestlandet mann av huse for den mest bestialske, ukristelige av alle førjulstradisjoner: SMALAHOVE. Ingen som ikke har smakt smalahove, forstår at det kan spises, langt mindre være en delikatesse. Men kanskje du skulle la tvilen komme tiltalte til gode, og prøve det én gang ? Bare så du vet hva vi snakker om. Tenk om det er godt?

Smalahove er først og fremst førjulsmat. Det var vanlig at det første smalahovemåltidet gikk av stabelen først i november. Siste smalahove skulle spises siste søndagen før jul. Denne dagen ble kalt skolte-søndag (skittensøndag). I mange bygder var det fast tradisjon med smalahove skoltesøndag og er det den dag i dag.

Det finnes både flådd og uflådd smalahove tilgjengelig i butikken. Flådd hove er for "nybegynnere", mens uflådde hover er for de mest garvede smalahove-etarane.  Det beregnes 1/2 hode pr person.



I tradisjonens tro er du ikke en ekte smalahåve entusiastfør du klarer og spise selveste øye eplet !!  og dette årat var det min elste datter Christina som hoppet i det .....  her går øyet ned  .... selv om hun var skikkelig skeptisk til det hele.....  men det halp jo litt da mamma Babsy lovet på tro og ære at det smakte nydelig godt !!    Øyet gikk ned og Chrsitina kunne tittelere seg som en ekte smalahåve entusiast !!

og ifølge henne selv , smakte det faktisk utrolig godt ..... det var liksom "tanken" på det hun nettopp hadde gjort som var det aller verste sa hun  *ler* 



GODT NYTTÅR  2011
Jeg setter  kjempestor pris på en hyggelig kommentar min venn.

Klem fra Babsy

1 kommentar:

  1. Småskummelt ja. Men jeg vet jo at kjøttet som er på hodet til en torsk er det beste på fisken så det er vel ikke så stor forskjell der. Ser for meg at det er veldig mørt?
    Øyet tror jeg nok ikke jeg hadde klart å spise.Men jeg tror det ville vært en kulinarisk opplevelse resten.
    Grattis med entusiasten!
    Nyttårsklem!
    Line-Cathrin

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails