torsdag 9. desember 2010

julens budskap

Julens budskap handler for meg om kjærlighet. Tid for hverandre, for vennskap og pleie av glede og refleksjon.  Gleden over de små stunder sammen med mennesker jeg er glad i....  julen er tid for godhet, trygghet, omtanke og varme. Tid for vakker musikk og for harmoni som stemmer sinnet til ro ....




I vår tradisjon er julen på mange måter barnas høytid.
Vi feirer det lille barn i Bethlehem som det sentrale i den kristne julen,  men også mennesker som ikke bekjenner seg til kristendommen, feirer jul med barna i sentrum.  ”O jul med din glede og barnlige lyst”, synger vi.  Barnas forventninger og glede over presanger, mat, godsaker og samvær smitter over på oss voksne. Minnene fra barndommens julefeiring strømmer på, og vi blir litt som barn igjen. Det gjør godt å slippe følelsene fri slik vi ofte gjør i julen.

Julen handler om samvær mellom liten og stor. I årets mørkeste uke tenner vi lys og feirer freden, samværet og fellesskapet.  Vi opplever at vi er en del av en større helhet,  for nettopp de sterke tradisjonene gjør at vi kan se oss selv både i forhold til dem som gikk før oss, og dem som kommer etter oss. ”Slekt skal følge slekters gang”, synger vi i ”Deilig er jorden”. Julens budskap er tidløst.

Julen kaller på ettertanke. Vi er mange som har gode juleminner og mye godt både å glede oss over og se tilbake på. Ikke alle har det slik. Vi har medmennesker som ser tilbake på barndommens feiring med sorg og redsel. Fattigdom, vold og rusmisbruk i hjemmet er også virkeligheten for mange barn som skal feire jul i år.
De fortjener vår omtanke, og de fortjener at vi evner å være takknemlige for den gleden vi kan oppleve i julen.  Derfor er også julen en tid for raushet. Både gjennom å gi en gave i Frelsesarmeens julegryter, og på andre måter kan vi bidra til å skape en god jul for dem som ellers ikke ville fått det.

Vi har lov til å glede oss i julen, og vi har lov til å glede oss med god samvittighet. Personlig har jeg alltid opplevd at julen for alvor begynner under avslutningssalmen ved skoleavsluttingen ved barneskolen .  Når organisten og alle barna stemmer i med ”Deilig er jorden” og alle foreldrene synger med skinnende og strålende men samtidig våte øyner , ja da kjenner jeg at det blir fuktig i øyenkroken og tykt i halsen. Da kommer barndommens juler tilbake,  og jeg ser på mine egne barn at dette vil fortsette. ”Deilig er jorden, prektig er Guds himmel”. Enklere kan det vel ikke sies?




Ønsker dere en strålende flott adventstid alle sammen :o)
Jeg setter  kjempestor pris på en hyggelig kommentar min venn.

Klem fra Babsy

6 kommentarer:

  1. Nydelig innlegg,ha en fin dag og adventstid du også:)Klem Linda:)

    SvarSlett
  2. Det var vakre og gode ord, Babsy. Jeg fikk høytidsstemning og fuktig øyekrok jeg nå :)
    Ønsker deg og dine en god adventstid.

    SvarSlett
  3. Så fint du skriv. Eit kjempefint innlegg.
    God jul :)

    SvarSlett
  4. Herlig innlegg :)
    Ha en kjærlig førjulstid...
    *klemmer*

    SvarSlett
  5. Sant så sant:) Veldig koselig innlegg:)

    SvarSlett
  6. flott innlegg og utrolig bra skrevet. ,

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails