onsdag 7. desember 2011

gammledags julesylte

Ja her i huset er det tradisjon og kjøpe inn ferske sylte knoker og lage god gammeldags julesylta av dem :))  Det  er både raske , lettvint og inne minst kjempegodt på frokostbordet på julaften ....og selvsagt også i resten av julen :)


 Jeg kjøper som regel en 6-7 ferske knoker som jeg trer en nettingsokk over og legger i vann natten over , for og trekke ut blodet fra dem :)  Så dagen etter koker jeg dem i 2- 2.5 timer , så er det rett på fat en og en knok opp av vannet for og stikke nellikspiker i dem så må de være helt varme, ellers spretter nelliken ut igjen .... man stikker den tett i tett over hele knoken og når man har gjort det med alle sammen så legger man den til kjøling på et kaldt ro , men ikke i kjøleskapet !!



 Så koker man saltlake av 10 liter vann og en pakke salt, kokes til alt saltet er oppløst og så skal dette kjøles helt ned, viktig at denne laken er blitt  helt kaldt  !! Så legger man knokene oppi dette og lar det stå i en 14 - -18 dager , man kan selvsagt smakes seg frem etter 10 dager og se om det er på god vei til og bli ferdig....og det er jo også en tradisjon da vet jeg *ler*  Alltid en knok som går vekk i "smaking" *ler*



 Så , så enkelt og greit var det og lage god gammeldags jule sylteknok :)

Lager du slike , eller noen annen form for sylte til jul ?


Ø
nsker deg og dine en herlig og flott adventstid :o)

Klem fra Babsy





4 kommentarer:

  1. Høres og sees veldig lekkert ut. Hhmmm..
    Ha en fin onsdag! :D

    SvarSlett
  2. Slik sylte har jeg aldri hørt om før. Skjærer du skiver rett av knokene? Har hørt det skal være godt kjøtt på knoker. Her brukker vi tynnribbe vi lager rull av samt lammerull.

    SvarSlett
  3. Takk for komplimentet på varene mine forresten:)

    SvarSlett
  4. Mmmm nam ;) Dette blir sikkert kjempe godt!

    Juleklem fra meg

    Giveaway inne hos meg, om du er interessert ;)

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails